Wednesday, 22 March 2017

ထားဝယ္





-                           ထား၀ယ္ဒဂၤါး
ခဲဒဂၤ ါးႀကီး၏ အေရွ႕မ်က္နွာစာဘက္မွာ ေဖာင္းၾကြအ၀ိုင္းထဲတြင္ ငွွက္ ရုပ္ပံု တခုပါရွိသည္ကို ေတြ႕ ရပါသည္။
- ဒဂၤါးႀကီး၏ ေက်ာဘက္မ်က္နွာ၌ ေဖာင္းၾကြ စက္၀ိုင္းတခုပါရွိၿပီး စက္၀ိုင္း အတြင္း အကၡရာ စာလံုး  မ်ားပါရွိသည္။
ဦးေအာင္ျမင့္ (သစ္ေတာမင္းႀကီးေရးသားေသာ ရတနာမြန္ေဆာင္းပါမွ ေကာက္ႏဳွပ္ ခ်က္မွာ)
၎ခဲဒဂၤါးႀကီးမ်ားနွင့္ပက္သက္ျပီး ေရွးေဟာင္းအာရွဒဂၤါးမ်ားကိုစုေဆာင္း၍ေလ့လာသုေတသန ျပဳသူမ်ားအနက္ ထင္ရွားသည့္ ျဗိတိသ်ွအမ်ိဳးသားနွစ္ဦးမွာ ဆာအာသာဖယ္ရာ နွင့္ ဆာရစ္ခ်က္တင္ပယ္ တို႔ျဖစ္ၾကသည္။ ရစ္ခ်က္တင္ပယ္က ထား၀ယ္ ခဲဒဂၤါးႀကီးမ်ားကို တနသၤာရီ တံဆိပ္ေတာ္ဟု ေဖာ္ျပခဲ့ဖူးသည္။ ဖယ္ရာ ကလည္း ၎၏ ၁၈၈၂-ခုနွစ္ ထုတ္ ရခိုင္၊ ပဲခူးနွင့္ ျမန္မာဒဂၤါးမ်ား ေလ့လာခ်က္ စာတမ္း၌ ဤခဲဒဂၤ ါး မ်ားကို တနသၤာရီ တံဆိပ္ေတာ္ဟုပင္ ေဖာ္ျပခဲ့ျပန္သည္။တဖန္-ရစ္ခ်က္တင္ပယ္ က သူထပ္မံေရးသားသည့္
“ျမန္မာနိုင္ငံမွဒဂၤါးအခ်ိဳ႕နွင့္ပက္သက္၍” ဟူေသာ ေဆာင္းပါးစာေစာင္၌ တနသၤာရီတံဆိပ္ ေတာ္ဟုပင္ သူေခၚညႊန္းသည့္အရာမ်ားမွာ တံဆိပ္မဟုတ္  
                                           
                                           
ဒဂၤါးမ်ားပင္ျဖစ္တန္သည္ဟုေဖာ္ျပျပန္သည္။ ဤဒဂၤါးမ်ားကို အေစာဆံုး သတိျပဳ မွတ္သားသူမ်ား၏မွတ္တမ္းကို ေမႊေနွာက္ စူးစမ္းရွာေဖြလ်က္ ၁၆၇၈-ခုနွစ္ တြင္ ေရးသားမွတ္တမ္တင္ထားေသာ “တာမင္နီးယားခရီစဥ္” စာတမ္းကို ကိုးကားျပီး ထိုဒဂၤ ါးမ်ားသည္ ေငြေၾကးအျဖစ္ အသံုးျပဳသည့္ ဒဂၤ ါး မ်ားပင္သည္ မာလာယု(ယခု မေလးရွားနိုင္ငံ) ေကဒါ နွင့္ ဗီရတ္ေဒသမွ ဘုရင္မ်ားသံုးစြဲသည့္ ဒဂၤါးမ်ားျဖစ္သည္ဟူေသာ ေဖာ္ျပထားခ်က္အရ ဤဒဂၤါးမ်ားမွာ မေလး ဒဂၤါးမ်ားပင္ျဖစ္ဖြယ္ရွိ သည္ဟု ရက္ခ်က္တင္ပယ္ ကဆိုျပန္သည္။

ဒဂၤါး၏ ေက်ာဘက္၌ပါရွိေသာ အကၡရာမ်ားမွာ ဘာသာျပန္၍မရနိုင္ေသာ္လည္း ပါးရွင္း အကၡရာ မ်ားနွင့္တူလွေၾကာင္း ၎ကေဖာ္ျပသည္။ ဖယ္ရာ နွင့္ တင္ပယ္တို႔ ေရးသားၾကစဥ္ နွစ္ေပါင္း ၁၀၀ ေက်ာ္ခန္႔က ထိုဒဂၤ ါးမ်ားကို ျမန္မာနိုင္ငံ၌ ဦးေရ အ ေျမာက္ အမ်ား ေျမေပၚ ေျမေအာက္မွ တူးေဖာ္ရရွိခဲ့ျခင္း မရွိေသးေပ။
ျဗိတိသ်ွတို႔ ျမန္မာနိုင္ငံမွ ထြက္ခြါသြားၾကျပီးေနာက္ ဂ်ပန္ေခတ္၌လည္းေကာင္း လြတ္လပ္ေရးရျပီး၌ လည္းေကာင္း ထား၀ယ္နယ္အနွွံ ဤခဲဒဂၤ ါးႀကီးမ်ားကို အသိုက္ အအံုနွင့္ ေျမာက္မ်ားစြာေတြ႕ရွိခဲ့ၾက၏။ အကယ္၍ ဖယ္ရာ နွင့္ တင္ပယ္တို႔ ယခုကဲ့သို႔ေတြ႔ရွိၾကသည္ဆိုပါက ၎တို႔၏မွတ္ခ်က္မ်ားတြင္လည္း တမ်ိဳးတဖံု ေကာက္ခ်က္ခ်ဖြယ္ရွိေလ့မည္ဟု ဆရာႀကီးဦးေအာင္ျမင့္က ေရးသားတင္ျပခဲ့သည္။

ဒဂၤါး ဟူေသာ ေဝါဟာရသည္ ျမန္မာစကား အသုံးအႏႈန္းထဲ၌သာမက စာေပ ကဗ်ာ လကၤာတို႔၌ပင္ ပါဝင္ေနသျဖင့္ ျမန္မာတို႔ နားရည္ဝေနသည္မွာ ၾကာၿပီျဖစ္သည္။ ျမန္မာလကၤာဆရာႀကီး ဖိုးသူေတာ္ဦးႏု၏ အလကၤာတစ္ခုတြင္ “ဒဂၤါး - ဒဂၤါး အရင္းစကားမွာ ဘဂၤလားအေခၚ မန္မာႏိုင္ငံတြင္ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း ၂ဝဝဝ ေက်ာ္ မွစ၍  ဒဂၤါးမ်ားကို အသုံးျပဳၾကသည္ ဆိုသည္။ ျမန္မာတို႔သည္ ဒဂၤါးဟူေသာ ေဝါဟာရ
ကိုပါဠိစကားလုံး “ဋကၤ” မွ ထုတ္ယူသုံးစြဲသည္ဟု အဆို႐ွိသည္။ “ဘုရင့္ တံဆိပ္ လက္ရာ႐ွိေသာေငြေၾကး” ဟု အဓိပၸာယ္ရသည္။ အခ်ိဳ႕ကလည္း ျမန္မာအေခၚ ဒဂၤါးသည္ သကၠတဘာသာ “တကၤ” ဟူေသာ စကားလုံးမွ ေ႐ြ႕ေလ်ာလာ သည္ဟု ဆိုသည္။
မ်က္ႏွာပြင့္ေဆး သူပါလွ်င္ ရင္ေအးေစ တတ္တာမို႔ အႏုေဆးလို႔လဲ ေခၚေလာက္ ပါရဲ႕”  ဟူ၍ ေတြ႔ရေလသည္။

                                                       
ထို႔ထက္ ေ႐ွးက်ေသာ ကဗ်ာတစ္ခုမွာ ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၉၁၂ ခုႏွစ္တြင္ နန္းတက္ ေသာ ဟံသာဝတီ ဆင္ျဖဴ႐ွင္မင္းတရားလက္ထက္ ‘႐ွင္ကုမာရကႆပ’ ေရးသားေသာ (ဓမၼရာသီပ်ိဳ႕)တြင္ “ဆန္းၾကယ္တင့္အပ္ တံဆိပ္ခတ္သား က်ပ္ - မတ္ - မူး - ပဲ သုံးစြဲဖြယ္မူ ဒဂၤါးျပဳ၍ အကုေဋမွ်ရာမကသား” ဟု စပ္ဆိုထားသည္ကို ေတြ႔ရသည္။

ဒဂၤါးႏွင့္ပတ္သက္၍ ျမန္မာအဘိဓါန္အက်ဥ္းခ်ဳပ္ အတြဲ၂ (ဆ-န)၌ “တံဆိပ္ခတ္ႏွိပ္၍ အေလးခ်ိန္ႏွင့္ တန္ဖိုးသတ္မွတ္ကာ သြန္းလုပ္ထားေသာ ေ႐ႊ ေငြ စသည့္ သတၳဳျပား” ဟု အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုထားသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ေတြ႔႐ွိေသာ ေ႐ွးအက်ဆုံး ျမန္မာ ဒဂၤါးမွာ ပ်ဴမင္းမ်ားေခတ္က သုံးစြဲခဲ့ေသာ ပ်ဴဒဂၤါးမ်ား ျဖစ္သည္။ ပ်ဴတို႔၏ ၿမိဳ႕ေတာ္ ဗိႆႏိုး၊ သေရေခတၱရာႏွင့္ ဟန္လင္းႀကီးတြင္ ေငြဒဂၤါးမ်ားကို ေတြ႔႐ွိရသည္။ ၎ပ်ဴတို႔ သုံးစြဲသည့္ ေ႐ႊႏွင့္ေငြဒဂၤါးတို႔၏ ပုံသဏၭာန္မွာ လျခမ္းသဏၭာန္ ႐ွိသည္ဟု ထန္ေခတ္တြင္ ေရးသားထားေသာ တ႐ုတ္သမိုင္း၌ ေဖၚျပပါရွိေလသည္။ ပ်ဴဒဂၤါးသည္ ပ်ဴယဥ္ေက်းမႈေခတ္၏ အလွရတနာ တစ္ပါးျဖစ္သည္။ ပ်ဴဒဂၤါးသည္ ယေန႔

ျမန္မာႏိုင္ငံ၌သာ မဟုတ္ ကမၻာတြင္လည္း တန္ဖိုးႀကီးမားလွေသာ ေ႐ွး ေဟာင္း ပစၥည္း တစ္ခု ျဖစ္ေလသည္။ ပ်ဴဒဂၤါး၏ လွပမႈႏွင့္ ထူးျခားလွေသာ သေကၤတမ်ားမွာ တန္ဖိုးမျဖတ္ႏိုင္ေသာ လွ်ိဳ႕ဝွက္ခ်က္မ်ား ျဖစ္ေန၏။ ပ်ဴဒဂၤါး၏ ဝိေသသ လကၡဏာ မ်ားကို ယေန႔တိုင္ မည္သူမွ် တိက်တပ္အပ္စြာ မေျပာႏိုင္ေသးေပ။

ယၡဳေဖာ္ျပေသာ္ ထား၀ယ္ခဲဒဂၤ ါးႀကီးကိုလည္း စာေရးသူကိုယ္တိုင္ (၁/၂၀၁၄) ျမန္မာနိုင္ငံ ေရွးေဟာင္းသုေတ သနနွင့္နည္းပညာ သင္တန္းေက်ာင္းတြင္ ေက်ာင္းတက္ ေရာက္ခဲ့ စဥ္ ၎ခဲဒဂၤ ါး ႀကီး ကို ကိုင္၍ ပ်ဴဆရာဟုအမ်ားသိေသာ ဆရာႀကီးဦးစိန္၀င္း (ျမန္မာနိုင္ငံ ေရွးေဟာင္းသု ေတသန နွင့္ ျပတိုက္ဦးစီ ဌာန ဒုတိယ ညႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳဳပ္ ျငိမ္း) နွင့္ ဒဂၤ ါး ပါ စာသားမ်ား နွင့္ ပက္သက္၍ ေဆြးေႏြး ၾကည့္ေသာအခါ ဒီစာသည္ ပ်ဴစာမဟုတ္ေၾကာင္း ေရွးမြန္စာလည္း မဟုတ္ေၾကာင္း ပ်ဴတို႔နဲ႔ေခတ္ၿပိဳင္ ေဒသတစ္ခုက အသံုးျပဳေသာ စာျဖစ္နိုင္ေၾကာင္းကို ဆရာ ႀကီး က ရွင္းျပပါသည္။

                                                   
တဆက္တည္းမွာဘဲ ဆရာဦးေက်ာ္ခိုင္ (ျမန္မာနိုင္ငံေရွးေဟာင္းနည္းပညာသင္တန္ ေက်ာင္း နည္းျပ)  နွင့္ ဆက္ျပီး ေဆြးေႏြးျပန္သည္ ဆရာဦးေက်ာ္ခိုင္ကေတာ့ ဒီဒဂၤ ါး ကိုျပလိုက္ တာနဲ႔ အေတာ့ကို စိတ္၀င္တစားနဲ႔ ျပန္ေျပာသည္ ကြ်န္ေတာ္က ဒဂၤါးကို၀ါသနာပါလို႔ တမင္တကာစုေဆာင္းေလ့လာပါတယ္ ဒီဒဂၤါးကိုေတာ့ တခါမွ မေတြ႔ ဖူးေသးပါဘူး ဒါနဲ႔ ဒီစာသာကိုေတာ့ က်ြန္ေတာ္မေျပာနိုင္ေသးဘူး ပံုကေတာ့ ေန၀န္းထဲမွာ စပါးနွံ ကိုက္ ခ်ီထားတဲ႔ ဥေဒါင္း ျဖစ္နိုင္ေၾကာင္း ဆရာႀကီးဦးေအာင္ျမင့္ (သစ္ေတာမင္းႀကီး)  စာတမ္းမွာ ေတြဖူးပါတယ္ ျဖစ္လည္းျဖစ္နိုင္ပါတယ္ ဘာေၾကာင့္ ဆိုေတာ့ ေန၀န္း ဆိုကတည္းက' ေဒါင္း' မဟုတ္ယင္ 'ယုန္' ျဖစ္ရမယ္ ဒီပံုက ယုန္ ေတာ့မဟုတ္ပါဘူး က်ြန္ေတာ္တို႔ ပညာရွင္ေတြနဲ႔ေဆြေႏြးၾကျပီး ထား၀ယ္ႀကီးဆီ အေၾကာင္း ျပန္ေပးပါ့မယ္လို႔ က်ြန္ေတာ္ကို ကတိ၀န္ခံခဲ့ပါတယ္။ သူကတိအတိုင္ဘဲ ဆရာဦးေက်ာ္ခိုင္ သည္ ၂၄.၁၂.၂၀၁၄ ေန႔မွာ ၀မ္းသာအားရနဲ႔ ဖုန္းဆက္တယ္ ထား၀ယ္ႀကီး ဒဂၤ ါးကို ဆရာႀကီးေတြက ပ်ဴေခတ္ နဲ႔ ေခတ္ျပိဳင္ ဒဂၤါး ျဖစ္ေၾကာင္းေျပာ လိုက္ပါသည္။  ၎ဒဂၤ ါးႀကီးသည္ က်ြန္ေတာ္တို႔ ထား၀ယ္ေဒသတြင္ ေနရာအနွံအျပားမွာ ေတြ႔နိုင္ပါသည္ ျပလိုက္တာနဲ႔ ထား၀ယ္ ဒဂၤ ါး ႀကီး လို႔ အမ်ားသိေနၾကပါသည္။
အဘယ္ေခတ္ ဘယ္အခါ အဘယ္မင္းလက္ထက္မွာ သြန္းလုပ္ခဲ့သည္ကိုသာ တိတိက်က် မေျပာနိုင္ၾကပါ ထား၀ယ္ခရိုင္ ေလာင္းလံုးၿမိဳ႕၏ အေရွ႕ ဘက္တြင္တည္ရွိေသာ ေ၀ဒီၿမိဳ႕ေဟာင္း အနီးတြင္ အမ်ားဆံုးေတြ႔ရလို႔ ေ၀ဒီဒဂၤ ါး ျဖစ္ေၾကာင္းေျပာၾကပါသည္။
တခ်ိဳ႕ေသာသူတို႔မွာ ငါတို႕ငယ္ငယ္ကကစားခဲ့ဖူးေၾကာင္းနွင့္ ထား၀ယ္ၿမိဳ႕ေပၚမွာစုျပီး ဘထရီအိုးလုပ္ရာ၌ ခဲအသံုးျပဳရန္အလိုငွါ အရည္ေဖာ္ခဲ့ဖူးေၾကာင္းကိုလည္း ေျပာၾက ပါသည္။

ဆရာႀကီးဦးေမာင္ေလးတင့္ ထား၀ယ္ ေရးေသာ (လြန္ခဲ့ေသာနွစ္တစ္ရာေက်ာ္က ထား၀ယ္နွင့္ ထား၀ယ္ေရးရာေဆာင္ပါးမ်ား စာ-၁၃၂) မွာခဲဒဂၤါးမ်ား ထား၀ယ္တြင္ခဲကိုသြန္းလုပ္ေသာ ခဲျပားႀကီးမ်ား(သို႔မဟုတ္)  ခဲျပားပိုက္ဆံ  
( Tin Pices) မ်ားကိုေတြ႔ရေၾကာင္း၊ အဂၤလိပ္ စစ္တပ္တြင္ ပါလာေသာ မာဒရပ္ဒဂၤ ါး (Madras Rupee)ႏွင့္ တန္ဖိုးခ်င္းညိႇႏွိဳင္းကာ လဲလွယ္ေပးၾကရေၾကာင္း ေတြ႕ရပါ သည္ ဟုေဖာ္ျပထားပါေသးသည္။

                                                   

                                                     
မည္သို႔႔ပင္ ဆိုေစကာမူ ဤခဲဒဂၤ ါးႀကီး မ်ားစြာကို ထား၀ယ္ေဒသကို ကိုယ္စားျပဳ ေနထိုင္ေသာ ထား၀ယ္(ဒြယ္)လူမ်ိဳးမ်ား ေရွးယခင္အဆက္ဆက္က မ်ားျပားစြာ အသံုး ျပဳ သံုးစြဲခဲ့ၾကေသာ မူပိုင္ ေငြ ပိုက္ဆံ(သို႔မဟုတ္) ဒဂၤ ါးမ်ားျဖစ္ေနသည္ကို ထင္ရွားပါ ေၾကာင္း ေျပာလိုပါသည္။

စာေရးသူသည္ ကေလာင္ကိုင္ေသာ လက္မဟုတ္ပါေသာေၾကာင့္ ေစေပ နွင့္ရင္းနွီးမွဳ သိပ္ မရွိဘဲ ေဒအတြင္း ျမင္ေတြ႔ခဲ့ရေသာ အေတြ႔ႀကံဳနွင့္ ေလ့လာမွတ္သားသမ်ွ ေလးမ်ားကို စာအျမည္းျဖစ္ တင္ဆက္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါေသာေၾကာင့္ စာဖတ္သူမ်ား မနွစ္ၿခိဳက္ဘဲအားရမွဳနည္းေနေလ့မည္ စာေရးသူ၏ အားနည္းခ်က္ လိုအပ္မွဳမ်ား စြာရွိေလ့ မည္ကို၀န္ခံပါသည္။
(ျပင္ဆင္ဖတ္ရွဳေပးၾကေတာ္မူပါရန္ ေမတၲာရပ္ခံ ေတာင္းပန္အပ္ပါသည္။)

ထို ခဲမျဖဴဒဂၤ ါးႀကီး အျပင္ ထား၀ယ္ေဒသမွာ စာအေရးသားပီျပင္ ထင္ရွာေသာ ခဲမပုတ္ဒဂၤ ါးမ်ိဳး စံု ကိုလည္း ေတြြ႔ ရပါေသးသည္။
ဒဂၤ ါးပါ ရုပ္ပံုမ်ားမွာ တိုး၊ နဂါးေဖာင္၊  ၾကက္ဖ၊ ဘဲဲဟသၤာ၊ ခရုသင္း၊ သီရိ၀စၥ အစရွိေသာ  ဒဂၤ ါး မ်ားကိုလည္းေတြ႔ရပါေသးသည္ကိုလည္း တင္ျပအပ္ပါသည္။

ဦးေအာင္မ်ိဳး
(ထား၀ယ္)ေရွးေဟာင္းသုေတသီ
(၁/၂၀၁၄) ေရွး/သု(ျပည္)

အေဝးေရာက္ထားဝယ္လူမ်ိဳးမ်ားအားဆက္သြယ္ျခင္း

ထားဝယ္အမ်ိဳးသားညီလာခံ အတြက္ အေဝးေရာက္ထားဝယ္လူမ်ိဳးမ်ားအားဆက္သြယ္ေပးပို႔လ်ွက္ရွိပါေၾကာင္း။ ထားဝယ္အမ်ိဳးသားညီလာခံျဖစ္ေျမာက္ေရးေကာ္မတီ ...